Українська мова


Навчайся цікаво!

Повторюємо правила граючи:
1. Е чи И?  перевір себе
2. Знайди іменник перевір себе
3. Антоніми перевір себе
4. Збери текст перевір себе
5. Частини мови перевір себе
6. Прикметники-синоніми перевір себе
7. Знайди іменники перевір себе
8. Рід іменників перевір себе

Для ерудитів

Завдання для уважних: Е чи И? перевір себе

Вивчаємо відмінки іменників


Мовна скарбничка

Українська мова
Словникові слова (4 клас):
аеропорт,  ввéчері, вдень, взúмку, вісімдесятú, влі́тку, восенú, вперéд, врáнці, врівноваженість, вчóра, гардероб,  держáва, дисциплі́на, життєрадісний, ззáду,  кіломéтр, лівóруч, мізúнець, мільйóн, назáд, напáм'ять, наполегливість, океáн, оптимізм, попéреду, посерéдині,  правóруч,  п'ятдесятú, п'ятсóт, сімдесятú, спільнота, справедливість,   температýра, тепéр, творчість, трамвáй, тролéйбус,  футбóл,  шерéнга, шістнáдцять,  шістдесятú, шістсóт, щогодúни,  щотижня (45 слів).

Займенник, числівник, прислівник, частка - матеріал до вивчення в 4 класі!
Вчимося визначати частини мови в текстах:
іменники, прикметники, дієслова.
А для цього вивчіть правила:
1. Слова, які відповідають на питання хто? або що? означають назви предметів. Це іменники.
Наприклад:
Хто? дівчина, перехожий, ведмідь, Сергій.
Що? дошка, молоко, перехід, радість.


2. Слова, що називають ознаки предметів, відповідають на питання який? яка? яке? які? Це прикметники.
Наприклад:
Який? веселий; яка? щаслива; яке? радісне; які? здорові.


3. Слова, які називають дії предметів, відповідають на питання що робити? що робить? що роблять? що робив? що зробив? що буде робити? що зробить? Це дієслова.
Наприклад:
Що робити? радіти; що робить? працює; що роблять? малюють; що робив? співав; що зробив? відвідав; що буде робити? буде збирати, збиратиме; що зробить? поїде.

Іменник


Як визначити рід іменника?

1) Іменник в тексті поставти в початкову форму (Називний відмінок однини);    2) Поставити допоміжні слова (хапайки): він, мій (ч.р.); вона, моя (ж.р.); воно, моє (с.р.). 3) Залежно від слів, які підходять визначити, якого роду іменник.

Порядок розбору слова за будовою

1. Змінити слово (один-багато) і виділити закінчення.
2. Визначити основу.
3. Підібрати спільнокореневі слова і виділити корінь.
4. Перед коренем виділити преффікс.
5. Між коренем і закінченням - суфікс.
Наприклад: загадка
1. Загадка - загадки - закінчення "а".
2. Основа - "загадк".
3. Гадати, вгадуй, гадка, загадковий. Корінь "гад".
4. Префікс "за-".
5. Суфікс "-к-".
Візьміть до уваги! Не у всіх словах присутні всі частини слова!
Наприклад: ліс - один корінь; виріс - слово без закінчення; мова - має тільки корінь і закінчення.

План за яким потрібно діяти, щоб встановити зв'язок між членами речення за допомогою питань

1. Вдумливо прочитайте речення, щоб визначити основу речення (підмет і присудок)та другорядні члени.
Ясні зорі засяяли в темному небі. 
  • основа речення;
  • другорядні члени речення.
2. Випишіть основу речення, зв'язавши підмет і присудок питанням:
Зорі (що зробили?) засяяли.
3. Випишіть "групу підмета" - слова, що залежать від підмета:
Зорі (які?) ясні.
4. Випишіть "групу присудка" - слова, що залежать від присудка:
Засяяли (де? в чому?) в небі.
5. Випишіть "групу другорядних членів речення" - слова, що залежать від другорядних членів.
В небі (якому?) темному.
План без прикладів запам'ятайте!
1. Підкреслити головні та другорядні члени речення.
2. Виписати словосполучення, з'єднавши слова питанням:
- головні члени речення.
- групу підмета.
- групу присудка.
- групу другорядних членів речення.

Синоніми й антоніми

Запам'ятайте правила:
1. Синоніми - слова близькі за значенням. 
Наприклад:
дім, будинок, хата; 
говорити, базікати, мовити;
старий, давній, колишній.
2. Антоніми - слова протилежні за значенням.
Наприклад:
день – ніч, назад – вперед, мокрий – сухий, працювати – ледарювати.

Про частини мови
Іменник
Важливе правило 1:
Іменники - це слова, які відповідають на питання хто? або що? і означають назви предметів.
Наприклад: (хто?) людина, тварина; (що?) небо, машина.
Важливе правило 2:
Назви людей і тварин відповідають 
на питання хто?
Назви всіх інших предметів відповідають 
на питання що?
Важливе правило 3: 
Іменники змінюються за зразком "один - багато", 
за числами.
Наприклад: учень - учні; школа - школи.

Речення за метою висловлювання бувають:
 Розповідні        
 Питальні     
 Спонукальні
За інтонацією:
 Окличні           
 Неокличні

Типи текстів:

1. Розповідь ( про щось розповідає).
2. Опис (описує різні предмети).
3. Міркування (про щось міркує).

Розповідь і опис будуються так:

1. Зачин.
2. Основна частина.
3. Кінцівка.
Текст-міркування:
1. Твердження.
2. Доказ.
3. Висновок.

Правила переносу

  • Слова переносяться з рядка в рядок складами. Склад позначений однією буквою, не залишається в рядку і не переноситься: ака-ція, оси-ка, ірис, орел.
  • Букви й та ь під час переносу не можна відривати від попередньої букви: ліній-ка, лі-нійка, ляль-ка, ля-лька.
  • Буквосполучення дж, дз, йо, ьо під час переносу не розриваються: си-джу, кукуру-дза, кольо-ри, ма-йор.
  • Переносити слова з подовженими мякими приголосними можна по-різному: гіл-ля або гі-лля.
  • При переносі апостроф не відокремлюється від попередньої букви: бур’-ян, солов’-їний, комп’-ютер.  



Немає коментарів:

Дописати коментар